Oinetakoa garraiobide gisa

Erabiltzailearen aurpegia
Argazkia: David Hernández Andrés

Gure botxito-an deigarria izan daitekeen arren, eguneroko joan-etorrien %62,3 oinez edo bizikletaz egiten dira (Metropoliko Mugikortasunaren Behatokia, 2022). Beraz, koherenteena litzateke Bilboko hiri-eredua oinezkoak eta txirrindulariak lehenetsiz planteatzea; baina hori horrela al da? Nola dago banatuta hiri-espazioa Bilbon? Irrati eta telebistako albistegietan, eguraldiari buruzko informazioaz gain, trafikoa da gehien jarraitzen dena. Atera ondorioak.

Bilboko Hiri Mugikortasun Iraunkorreko Plan ospetsuak, PMUSak, Oinezkoen Mugikortasuna lehentasunezko ardatz gisa jasotzen du. Horregatik, eta kontuan hartuta Bilbo gero eta biztanleria zaharragoa duen hiria dela, azken urteotan igogailu eta  arrapala mekaniko gehiago eraiki dira eta espaloiak handitu dira hiriko auzo askotan. Bilbo hiri osoan 30km/h-ko abiadura ezarriko zela iragarri zen bezalaxe. 

Baina oinezkoen eta bizikleten mugikortasuna bultzatzea horrelako jardueretatik harago doa, eta gero eta ahots gehiagok eskatzen dute pertsonentzat, eta ez autoentzat, antolatutako Bilbo diseinatzeko beharra eta premia, pertsonen nahiz gure planetaren osasuna eta zaintza direla eta.

Bilbok oinezkoentzako eta bizikletentzako sare konektatu eta segurua behar du, baita eskola-ingurune baketsu eta osasungarriak diseinatzea ere, eta semaforo-sistema optimizatzea, Emisio Txikiko Eremuak sortzea, hirigintza taktikoko esku-hartze puntualak bultzatzea, langileen eta ikasleen mugikortasun kolektibo eta iraunkorra sustatzea, bizikletaren eta garraio publikoaren arteko intermodalitatea erraztea, udal-garraioa bizikletaren garraiora egokitzea, bizikleta-aparkaleku estali eta segurua eraikitzea Termibuseko geltoki berrian, eta abar luze bat. Elkarrekin Podemos-etik neurri horiek proposatu ditugu, baina Udal Gobernu honek (EAJ-PSE) behin eta berriz baztertu ditu.

“Metrominuto” Bilbora heldu da

2021eko azaroko Udalbatzan Bilboko Udala “Oinez dabiltzan Hirien Sareari” atxikitzea onartu zen. Horrek esan nahi du udalak bere printzipio estrategikoen artean kontuan izan behar duela mugikortasun integrala areagotzea, pertsonentzako espazioak eta lekuak diseinatu eta kudeatzea, harrapatzeko arriskua murriztea eta oinez ibiltzeko kultura garatzea.

Oinez dabiltzan Hirien Sareak Metrominuto ekimena bultzatu du, herritarren artean ibiltzearen kultura zabaltzeko interes handiko publizitate-erreferentzia gisa. Metrominuto hiri bakoitzeko espazio nagusiak eta haien arteko distantzia adierazten dituen mapa eskematiko bat sortzean datza, metrotan eta minututan adierazita. Helburua oinez ibiltzearen kultura desdramatizatzea da, hiriko tokien arteko hurbiltasuna agerian utziz eta, horrela, eguneroko joan-etorrietarako oinetakoak garraiobide gisa aukeratzea bultzatuz.

Elkarrekin Podemos-en Metrominuto Bilbora iristea nahi dugu, herritarren eta, bereziki, oinezkoen mugikortasuna bultzatzeko lanean ari diren kolektibo sozialen parte-hartzearekin. Hiri-iraunkortasunean aurrera egitea eta Bilboko Udalak orain arte garatutako oinezkoentzako politikei bultzada ematea litzateke asmoa. Horren guztiaren helburua oinez doazenen osasuna eta planetarena hobetzea da, dirua aurreztu eta gizarte-harremanak hobetzeaz gain.

Bilbo osasuntsuago, bizigarriago, berdeago eta jasangarriago baten alde egitea ezin da kanpainako lelo bat izan. Sinetsi egin behar da, horren arabera jokatu behar da, eta hiria eraldatzeko erabaki politiko ausartak hartu behar dira, sortuko diren erresistentziei aurre egingo dietenak, norbanakoen eta gizartearen onurak hautematean desagertuko baitira. Geure energiarekin mugitzeak, independentzia eta autonomia emateaz gain, hobeto bizitzen laguntzen digulako.