Norabideak

Erabiltzailearen aurpegia Asier Gabikagojeazkoa 2023ko api. 24a, 11:56

Ez da  sekretua bidaiatzea gustatzen  zaidala. Azken  urteetan ezin izan dut egin nahi  nukeen bezain  sarritan,  zeregin  akademikoak  direla  eta,  baina  bide  berriak  deskubritzeko  grina  ez  zait  iraungi. Azpimarra ipiniko nuke bide hitzean: gehienetan leku batera iristeko medioa gozagarriagoa izan da  azkeneko helmuga baino. Beti ibiltzen naiz hausnarrean zer bide eta zer garraio baliatuz nondik nora  heldu nintekeen, neureak diren zeharkaldi berriak asmatu nahian. 

Horixe  nire  obsesio  partikularra  denez,  asko  fijatzen  naiz  garraiobideetan  eta  azpiegituretan  herrialdeetan zehar. Orain dela hilabete gutxi batzuk egunkarietan ikerketa baten emaitzak atera ziren,  esanez bizkaitarrok Kantabria eta Burgos aldera ihes egiteko joera daukagula. Euskal Herriko beste biztanle batzuek, ordea, kontrako norabideetara joateko ohitura dute. Seguruenez, behaketa horiek ez dira ausazkoak izan. 

Bilbo hiriaren abiapuntutik nahiko mugatuta topatzen ditugu gure irteerak: autobideak hartuz gero,  Arabara  zein  Gipuzkoara  joatekotan  bidesari  garestiak  ditugu gure  aurrean.  Hortaz,  Euskadiko  lurraldeak  bisitatu nahi  baditugu,  “larrutik  ordaindu”  behar  dugu  eta ulertzekoa  da  aukerarik  erakargarriena ez izatea. Kantabriara bidea, aldiz, doakoa da. 

Bide  sareak  eta  orografiak  giza  antolamendua baldintzatu  dute  historiaurretik  gaurdaino,  eta, dakigunez,  gure  herrialde  menditsu  honetan eskualdeen  arteko  komunikazioa  zailtxua  izan  da zenbaitetan. Gizataldeen harremanak hiribildu bakoitzaren “irtenbide naturalen” inguruan eratu dira, eta borondate politikorik gabe ez dira erraz aldatzen. 

Bizkaia historikoki Ibaizabal eta Nerbioi ibaien ertzetan hazi bazen ere, gaur egun banaketa zehatza  dago Bilboaldearen eta  gainontzeko  Bizkaiaren  artean.  Ez nuke esango  arrakala  gaindiezina  denik,  tartean Txorierri  eta  Mungialdea  bezalako  eskualdeak  daude  eta,  baina  bi  mundu  desberdinen  erakusgarri dira.  Euskal  lurraldeak  mendietatik  itsasora  doazen bideak  ardatz  hartuta  sortu  ziren:  Arabako Lautadatik  Busturialdera,  Deba  ibarrera  eta  Goierrira,  Tolosaldetik  Donostiara,  Iruñetik Baionara… eta Bilboren kasuan, Gaztelatik zetorren merkataritzak markatu zuen hasieratik. 

Badirudi Bilbo oraindik mendebaldera eta hego-mendebaldera begira dagoela, eta ez ekialdera edo hego‐ekialdera, Euskal Herrira. Horrek bere isla du garraiobideetan:  Bermeo‐Gernikara ailegatzeko Durangaldetik edo Mungialdetik egin behar dugu, mendate malkartsuak  gaindituz; Orozkoraino ez dago autobide irteerarik, Arabako Aiaraldetik pasatu behar baita; eta zer esanik ez Lea‐Artibai ikusteko asmoa bageneuka. 

Are larriagoa dugu trenbidearen egoera. Egia da  Euskotrenek  zerbitzua  ematen  duela  Ibaizabalen ibilguaren  parean  (eta  Donostiara  heltzen  da, bi ordu  eta  berrogei  minutuko bidaia  batean), eta Bermeoko  lineak  ondotxo funtzionatzen duela (ordubete  eta  laurden  Zazpi  Kaleetatik),  baina ez zaitezte  saiatu  Karrantzara  joaten  FEVEa erabiliz, egunean bi baino ez daudelako (ordubete  eta laurden  irauten du bidaiak). Gainera, autonomia erkidegoaren barruko aukerak  murritzak  dira: Bilbotik Gasteiza errepidetik baino ezin da bidaiatu, nahiz eta Bilbotik abiatzen den RENFEa Gasteiztik ateratzen den trenbidetik 8 kilometrora egon Langraiz Oka udalerri arabarrean. Ez da lotura hori egin nahi izan, abiadura handiko tren famatuaren esperoan, gutxi batzuen poltsikoen mesederako, antza. 

Bilborekin izan ezik,  Gasteiz  ondo  konektatuta  dago Gipuzkoa  gehienarekin  eta  Nafarroarekin,  Añanako kuadrillako eta Lautadako zenbait herri ere lotzen dituen trenbide baten bidez. Garai batean  are lotuago zegoen Bergaratik Lizarrara zihoan vasco‐navarro trenari esker (1967. urtera arte). Antzera, Bizkaian Arratiako tranbia 1964. urtean eten zenetik ez da Lemoa, Artea, Igorre, Areatza eta Zeanuri lotzen dituen holakorik egon, eta ziurtasunez ez da etorkizunean egongo. Kotxearen  ikaragarrizko hedapenak gainbehera eragin zion ordura arteko garraiobide arrunt horri. 

Zehaztu dezadan hemen ez dudala uste autobusek eginkizun berbera betetzen dutenik: tramankulu erraldoiak dira, zaratatsuak, kutsagarriak, errepideetan oztopo dira, trafikoaren gorabeheren menpe egonda, eta erraz aurreikusi ezin diren ordutegiak eta maiztasunak  dauzkate. Maiztasun handiz herrialde osoa  lotzen  duten, erregai fosilak kontsumitzen ez dituzten  garraiobide eraginkor eta fidagarrien beharrean gaude, eta herria eta hiria kontrajartzen ez dituzten mugitzeko bideen premia dugu. 

Azken hogei urteotan eraikitzen ari diren hirien arteko trenbideak, ostera, Madrilekiko morrontza (hegoaldera begira) sendotzea ekarriko digu, eta barne‐kohesio gutxiago, Bilbo, Gasteiz eta Donostian populazio metaketa bultzatuko baitu, aldameneko herrietara joateko aukerak ugaltzen ez badira. AHTaren porrota begibistakoa dugu amaitu aurretik, atzerapen itzelengatik ez ezik, behin‐behineko geraleku “iraunkorrak” ezarriko dituztelako erdiguneetatik urrun, eta bidaien iraupen luzeak ez ditu mereziko inbertitutako dirutza eta baliabideak, inguruneari eragindako kaltea ez aipatzearren (eta ikusteko dago zenbat balioko duen bidaia bakoitzak).

Hori guztia gutxi balitz bezala, Frantziar Estaturekiko loura ez dago ziurtatuta, edo hamarkada askoren  ostean burutuko da. Zertarako balioko digu AHT batek Europara hurbiltzeko, penintsulatik ihesiz, ez  bada? Orain lehendakariak presioa egin nahi izan du, Atlantikoko lobbya sortuz (mendebaldera begira), eta Frantziari erregutan joan zaio azkenaldion (eta bera entzungor). Ados nago Ipar Euskal Herriko konexioa  ezinbestekoa dela mugaren alde bietako euskaldunontzat, baina proiektua gaur dagoen moduan onura gutxi eta arrisku ugari ekartzen dizkigu. 

Beraz, erronka ederra dugu datozen urteetan gure herriaren demografia eta antolamenduaren inguruan, larrialdi klimatikoari aurre egin nahi badiogu, eta euskal herritarron bizi kalitatea bermatu nahi badugu. Eta zer uste dute bertako politikariek? Egunotan hauteskundeen atarian gaudela, ahoa betetzen zaie horrelako promesez, baina porlanezko azpiegiturei begiratzen diete altxor bat aurkitu duen batek bezala, ala populazioaren beharrak asetzea dute gogoan?  Hirigintza eta naziogintza elkarren kontra jaurtiko dituzte ala elkarren elikagai izan daitezke? “Euskal Hiria” eraiki nahi dute ala herritar guztiontzako bizileku duin bat? Nora goaz? Edo hobeto esanda, nora uzten digute joaten?